Bij korte ritten kan vaak het actieve regeneratieproces niet succesvol worden afgerond. Daarnaast ontstaat er meer roetuitstoot bij een koude motor en raakt het filter hierdoor eerder verzadigd. Omdat het filter bij de korte afstanden ook niet op temperatuur komt, wordt ook de passieve regeneratie niet uitgevoerd en verbranden de roetdeeltjes niet. Het gevolg is dat de roetfilter verstopt geraakt, waardoor het motorvermogen zal afnemen, de computer een foutmelding geeft en de wagen voor herstelling naar de garage moet. De garage kan met een geforceerde regeneratie de roetfilter leegmaken. Bij herhaling of laattijdig ingrijpen kan dit leiden tot beschadiging van de roetfilter. De levensduur van de roetfilter wordt hierdoor verkort. Hoger brandstofverbruik. Nogmaals het regeneratieproces kost aanzienlijk veel brandstof.
- Wij halen het roetfilter van jouw auto leeg.
- Wij passen de software aan zodat het roetfilter-regeneratieproces uitschakelt in het motormanagement. Dat betekend dat wij de roetfilter–functie volledig weg programmeren. Hierdoor zullen ook geen foutcodes meer worden gegenereerd vanuit het motormanagement door het verwijderde roetfilter.
- Reparatiekosten voorkomen.
- Lagere onderhoudskosten.
- Langere levensduur motor.
- Lager brandstofverbruik. Bij een ongewijzigde rijstijl, zo’n 6 tot 10 % daling.
- Meer vermogen doordat de turbo eerder zijn druk op kan bouwen en minder tegendruk geeft.
- Langere levensduur van de motor en turbo. (weerstand/tegendruk)
- Lagere uitlaatgas temperaturen.
Een roetfilter wordt enkel toegepast op de dieselmotoren. Het heeft als doel de uitlaatgassen door te laten, en de roetdeeltjes op te vangen. Dit is natuurlijk goed voor het milieu maar geeft zeker ook nadelen aan de motor.
Nee, elke moderne dieselauto zit zelfs zonder roetfilter ruim onder de uitstootnorm.
Vrijwel alle diesel motoren vanaf 2006 zijn voorzien van een roetfilter, ook wel Diesel Particulate Filter (DPF) genoemd.
Een roetfilter gaat gemiddeld 100.000 km mee. Na verloop van tijd raakt het filter dusdanig verstopt dat het regeneren niet meer werkt. Een roetfilter dat verstopt is, zorgt voor veel tegendruk in de motor. Als je blijft doorrijden met een volle roetfilter kan de uitlaat verstopt raken met alle gevolgen van dien. Het verwijderen van het roetfilter is in dit geval de beste oplossing. Het eenvoudig loskoppelen van het filter is niet genoeg. Er blijven dan namelijk fouten in het motormanagement systeem ontstaan.
Een Auto hoeft bij de APK keuring (roetmeting) geen roetfilter te hebben. Een moderne diesel blijft zonder filter onder de toegestane uitstoot. Bij een roetmeting tijdens de APK zal een ‘leeggemaakt’ roetfilter geen probleem opleveren omdat de emissiewaarden binnen de wettelijke normen blijft.