EGR VERWIJDEREN
Wij kunnen er voor zorgen dat uw EGR softwarematig wordt verwijderd ofwel weggeschreven uit het motormanagement.
Dat betekend simpelweg dat we de software zo aanpassen dat de EGR klep voor 100% dicht staat waardoor de auto niet in de noodloop gaat. Uiteraard gaat hierdoor het motor managementlampje op uw dashboard ook niet branden.
Het EGR systeem zorgt ervoor dat een gedeelte van de uitlaatgassen weer bij de inlaatlucht wordt gevoegd. Dit om de verbrandingstemperatuur en de druk in de verbrandingskamer te verlagen en zodoende minder NOx te laten ontstaan. De stikstof (N2) uit de lucht reageert slechts met zuurstof uit de lucht bij zeer hoge temperatuur en druk. De gevormde NOx wordt mede verantwoordelijk gehouden voor de zure regen. Het rendement van de motor (het specifieke vermogen en het specifieke brandstofverbruik) wordt echter negatief beïnvloed door toepassing van EGR.
Het uitschakelen levert brandstofbesparing op, minder vervuiling in de motor, efficiëntere verbranding en minder onderhoudskosten.
Als de EGR klep niet goed meer werkt, hij is defect of is vervuild en kan hierdoor niet goed openen of sluiten kun je bijvoorbeeld de EGR klep reinigen of fysiek vervangen. De kans is groot dat dezelfde problemen op korte termijn terug komen waardoor u weer bij het begin van uw probleem bent.
Indien de klep nog goed werkt, hoeft u mechanisch niets te doen en kunnen wij hem elektronisch volledig dichtzetten en het systeem in het motormanagement volledig uitschakelen.
- Doordat er uitlaatgassen terug in de motor vloeien ontstaat er veel roetaanslag in de motor. Dit verlaagt de levensduur van de motor.
- Vaak brengt de EGR ook hogere kosten met zich mee. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het verhoogde brandstofverbruik door vervuiling (weerstand), hoge onderhoudskosten, maar ook de klep zelf welke veel onderhoud behoeft.
- Tevens is de verbranding minder volledig . Hierdoor ontstaat roet afzetting in het inlaat traject. Op langere termijn is een inlaat traject met veel roet afzetting een bron van storingen en zorgt voor foutcodes in de ECU. Ook hierdoor kan de EGR klep blijven hangen waardoor er ook bij vollast en deel last zuurstof arme lucht het inlaat kanaal in stroomt.
- Kenmerkend hiervoor zijn zwarte rookpluimen uit de uitlaat.
- De EGR klep zorgt voor mindere prestatie van het voertuig.
- Verbruik van de auto zal door de EGR klep omhoog gaan. (vervuiling = weerstand)
- Motorstoringlampje kan gaan branden bij EGR storingen waardoor de auto in de noodloop gaat.
Bij iets oudere auto’s kunt u het ERG systeem buiten werking te stellen door deze mechanisch af te sluiten met een 'afdichtplaatje’ ofwel afdoppen zodat er geen uitlaatgassen meer bij de inlaatlucht kunnen worden gevoegd. Dit kan alleen bij oudere auto’s ‘ongestraft’.
Vanaf modeljaar 2004 is het niet mogelijk de EGR mechanisch dicht te zetten ofwel afdoppen zonder dat er een storingslampje op uw dashboard gaat branden. Bij deze auto’s herkent het motormanagement het mechanisch uitgeschakelde systeem en zal het motorstoringlampje in het instrumentenpaneel gaan branden. Daarbij kan de auto ook in noodloop gaan waarbij slechts een beperkt motorvermogen beschikbaar is.
Zowel moderne diesel als benzine auto’s zijn voorzien van een EGR systeem (Engels: Exhaust Gas Recirculation) of Duits: AGR (AbGas Rückführung).
De EGR klep is in werking bij deellast bijvoorbeeld cruise control op de snelweg. Bij vollast is de EGR klep niet in werking.
De diagnose functionaliteit voor de EGR wordt ook gedeactiveerd, zodat voor de EGR geen storingslampje meer zal oplichten. De overige diagnose codes voor andere motorfuncties blijven gewoon geactiveerd. Het afsluiten van de klep levert absoluut geen probleem op bij de APK.
Nu ook alle aanpassingen mogelijk bij de 1.2TDI Bluemotion motoren!
Naast chiptuning en het verwijderen van het roetfilter (fysiek en softwarematig) bieden wij een gegarandeerd storingsvrije oplossingen voor het EGR-klep probleem bij de 1.2tdi 75pk bluemotion motoren.
TIP CHIPTUNING
De standaard 75pk uitgeruste 1.2tdi 3 cilinder motoren komen na chiptuning uit op circa 100pk en 230 a 240nm aan koppel. Een optimalisatie per gaspedaalstand en toerental gericht op meer rijcomfort en een ideaal vermogensverloop.
P2141, P2142, P2143, P2144, P2145, P2413, P3103, P0400, P0401, P0402, P0403, P0404, P0405, P0406, P0407, P0408, P0409 en P0489.